در سالهای گذشته به دلیل تورم کم و قیمت معقول گوشیهای تلفن همراه تمایل مردم بیشتر به سمت خرید پرچمداران هر کمپانی بود و همه در تلاش بودند بالاترین مدل از یک کمپانی را خریداری نمایند اما با گذشت زمان و افزایش چشمگیر قیمتها خرید بهترینها از عهدهی مردم و بهتر است بگویم عموم مردم خارج شد و کمپانیهاهم که از این موضوع مطلع شدند در خط تولید خود برای گوشیهای میانرده جایی باز کردند به طوریکه حتی رقابت بین کمپانیها نیز به وجود آمد و هر یک سعی کردند با حداقل قیمت بهترین خدمات را به کاربران خود بدهند.
اکثر گوشیهای میان رده ،از سخت افزار تقریبا یکسانی برخوردار هستند که این به تنهایی در خلق یک تجربه شیرین عکاسی کافی نمیباشد چرا که پارامترهای عکاسی از سوی نرم افزار دوربین نیز بسیار مهم میباشد
عکاسی با موبایل کاری چالشبرانگیز است و جذابیت عکاسی با گوشی هوشمند برای کاربران بسیار بالاست. فراگیر شدن شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و واتسآپ و... باعث شده که کاربران در هنگام خرید گوشی موبایل توجه زیادی به دوربین داشته باشند. یکی از مهمترین وجه تمایز گوشیهای پرچمدار با میانرده ،دوربینهای این گوشیها میباشد.دوربین پرچمداران امکانات فوق العاده ای دارد که تجربه عکاسی را جذابتر و شیرینتر میسازد.
. این گوشیها از ترکیب «واید، اولتراواید، ماکرو و عمقسنج» در دوربین پشتی خود استفاده میکنند ولی عکسهای گرفته شده از این گوشیها کاملا با هم متفاوت است . با توجه به آنچه که بیان شد ،در این مقاله ما عملکرد دوربین ۶ مدل از کارآمدترین و پرفروشترینهای بازار موبایل در بازهی قیمتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون را در هفت زمینه " جزییات و HDR، رنگ ها ،بزرگنمایی، عکاسی در تاریکی، پرتره و عکاسی سلفی و ماکرو " مورد بررسی قرار میدهیم. دستگاههای مورد نظر نیز" ردمی نوت ۱۰، گلکسی M ۶۲، گلکسی A۳۲، می ۱۱ لایت، گلکسی A۵۲، می ۱۰ تی" می باشد.
در حالت Night گوشیهای ارزان قیمت مثل می ۱۱ لایت ، رد می نوت ۱۰ و گلکسیA۳۲ صرفا سطح Iso را برای روشنتر کردن عکس بالا میبرند و گلکسA۵۲ و می ۱۰ تی مدت زمان نوردهی را افزایش میدهند . به طور کلی عکس در حالت Night در هیچ گوشی مطلوب نیست،اگر چه عکسها در گوشی گلکسیA 52 سافت تر بوده ولی جزئیات کمتر می باشد، در گوشیهای می ۱۱ لایت از کمپانی شیائومی و گلکسیA۳۲ با وجود عملکرد بهتر در ثبت جزئیات ،سطح نویز افزایش چشمگیر دارد.
در مقام مقایسه گلکسیM 62 و گلکسی گستره دینامیکی محدودتری A۳۲ نسبت به بقیه دارند. هرچند که گستره دینامیکی گلکسیA۵۲ از کمپانی سامسونگ رضایت بخش است ولی تمایل شدید آن به اشباع رنگ ها باعث افت جزئیات می شود.با وجود آن که گستره دینامیکی سایر گوشیها چندان خوشایند نیست ،می ۱۱ لایت عکس های طبیعیتری ثبت می کند.
فراگیر شدن شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام ،سازندگان گوشیهای هوشمند را مجبور ساخت تا در طراحی نرم افزار دوربینهای گوشیهای خود، به سراغ اشباع کردن و چشم نواز کردن رنگها بروند. هرچند که تاکید بیش از حد به اشباع کردن گاهی باعث از دست رفت جزئیات می شود.
در مقایسه بین این گوشیها، گلکسیA52 و گلکسیM62 تمایل به اشباع رنگها داشته که این امر سبب از دست رفتن بخشی از جزئیات میشود و می ۱۰ تی عملکرد دقیقتری در ثبت رنگ ها دارد.در این بین می ۱۱ لایت تعادل مناسبی بین دقت رنگ ها و سطح جزئیات دارد ،هرچند که نویز بیشتری نسبت به می ۱۰ تی و گلکسیA۵۲ دارد.
هر چند که عکسهای گرفته شده با این گوشیها از نظر رنگ و سایر پارامترها و جزئیات و نویز مطلوب نیستند ولی عکسها در گوشیهای اولترا واید می ۱۰ تی از نظر رنگ بسیار به دوربینهای واید شبیه هستند. عکسها در گوشیهای گلکسی A۵۲ به خاطر تمایل شدید گوشی به نوردهی، با دوربین های واید این دستگاه تفاوت بسیاری دارند. رنگ ها در گوشیهای گلکسی M ۶۲ و می ۱۱ لایت و ردمی نوت ۱۰ بسیار اشباع هستند و در گوشی گلکسی A۳۲ رنگ ها تقریبا مرده اند . به طور کلی رنگ ها در می ۱۰ تی از همه رقبا بهتر است.
HDR مخفف کلمه High Dynamic Range است که کمک می کند در بعضی شرایط عکسهای بهتری بگیریم. قابلیتی که امروزه اکثر دوربینهای هوشمند به آن مجهز هستند و بین روشنی تصویر و تاریکی آن تعادل میبخشد . معمولا تصویری که در این حالت گرفته شود ،قرابت بیشتری به تصویر توسط چشم داشته و جزئیات بخشهای تاریک و روشن آن بیشتر است. اما گوشیهای هوشمند با زیادهروی یا محفظه کاری باعث از دست رفتن نقاط سایه روشن می شوند.
هنگام عکاسی از نواحی پرتراکم همچون شاخ و برگ درختان و نویز عکسها، در مقام مقایسه گلکسیM۵۲ پردازش خوشایندتری به ویژه در شاخ و برگ درختان انجام می دهد و سطح نویز را نیز در حد معقولی نگه میدارد. دو دستگاه می۱۱ لایت و گلکسی M۶۲ نیز عملکرد خوبی در سناریوی نخست دارند.
هنگام عکاسی پرتره،هر ۶ گوشی از دوربین واید استفاده میکنند و به غیر از می ۱۰ تی و می ۱۱ لایت،برای تفکیک بهتر سوژه از پس زمینه بقیه گوشیها از ماژول عمق سنج استفاده میکنند. که در این بین گلکسی A۵۲ از نظر تفکیک سوژه از پس زمینه و سطح جزئیات عملکرد بهتری داشته است.
در عکاسی در محیط بسته با نور مناسب ، عملکرد می ۱۰ تی و گلکسی M۶۲ نسبت به بقیه بهتر بوده است ولی در مورد سلفی در تاریکی هیچ کدام عملکرد مطلوبی ندارند هرچند که گلکسیA۵۲ اندکی نسبت به سایر رقبا بهتر است .
اگر چه دوربین ماکروی این گوشیها به دلیل وضوح اندک ،فقدان لرزش اپتیکال و ابعاد کوچک حسگر مطلوب نیستند ،اما می ۱۱ لایت و می ۱۰ تی به لطف فوکوس خودکار عملکرد بهتری دارند. گوشی می ۱۱ لایت نیز به کاربر اجازه عکاسی از فواصل بسیار نزدیک را می دهد.
با توجه به این که هیچ کدام از شش گوشی هوشمند تله فوتو ندارند و برای بزرگ نمایی باید از ایجاد برش دیجیتال روی تصاویر دوربین اصلی استفاده کرد. ابعاد بزرگ حسگر دوربین اصلی و وضوح ۴۸یا ۶۴ مگا پیکسلی به کاربر این اجازه را میدهد که در بزگنماییهای دو یا سه برابری عملکرد مطلوبی داشته باشد ولی در بزرگنمایی چهار برابری گوشیهای گلکسی A۵۲ نسبت به جزئیات و نگهداری سطح نویز ،از رقبا موفقتر هستند .
عملکرد گوشیها در زمینه عکاسی در شب یا در تاریکی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه با کمک حسگرهای بزرگ و الگوریتم پردازش تصویر پیشرفته، عکسها نسبت به قبل مطلوبتر هستند. گوشی گلکسی A۵۲ در محیط کم نور در ثبت جزئیات و کنترل سطح نویز عملکرد مناسبی داشته است. تصویر در گوشیهای می ۱۰ تی بسیار شبیه گوشی گلکسی A۵۲ بوده ولی تصویر به همان اندازه روشن نیست .
منبع : سایت خرید و فروش سیمکارت رندباز