طبق گزارشات چند روزی است که شاهد اختلال در شبکه اپراتورهای تلفن همراه در کشور هستیم که در همین راستا مدیر کل نظارت بر خدمات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تایید بروز اختلال در شبکه اپراتورهای موبایل گفت: این اختلال به دلیل افزایش ظرفیت شبکه بوده و تا ۳ روز آینده، ارتباطات کاربران موبایلی نرمال می شود.
سید محمد امامی در مورد دلیل اختلالات، کندی و قطعی هایی که حین مکالمه و استفاده کاربران از اینترنت در شبکه اپراتورهای تلفن همراه اتفاق می افتد، توضیح داد. وی گفت: گزارش هایی از کاهش کیفیت شبکه اپراتورها در استان های تهران و البرز داشته ایم که مربوط به افزایش ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه بوده است. چرا که اپراتور مجبور بوده ظرفیت شبکه را افزایش داده و به تجهیزاتش اضافه کند تا بتواند ترافیکی که به شبکه تحمیل شده است را پاسخگو باشد.
امامی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۳۰ درصد ترافیک دیتا در شبکه موبایل افزایش یافته است، گفت: برای پاسخگویی به این میزان درخواست، لازم است که منابع جدیدی از تجهیزات به شبکه اپراتورها اضافه شود. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با تاکید بر اینکه رگولاتوری از بروز اختلالات در شبکه اپراتورهای موبایل مطلع است، افزود: طی ۳ روز اخیر این مشکل تقریباً در تهران برطرف شده و در استان البرز نیز عمده مشکل در حال برطرف شدن است. مطابق با آنچه که اپراتورها اعلام کرده اند ظرف ۳ روز آینده شرایط کاملاً عادی و نرمال خواهد شد.
وی بر لزوم افزایش ظرفیت در شبکه اپراتورها تاکید کرد تا بتوانند افزایش ترافیک را جبران کنند و گفت: این بحث خارج از کنترل رگولاتوری نبوده است اما از آنجایی که شبکه زیر بار است و باید به صورت همزمان به مشترکان سرویس دهد، در نتیجه زمانی که تغییرات در شبکه رخ می دهد مشترکان آن را احساس می کنند. امامی با اشاره به اینکه گزارشاتی از بروز این اختلالات و کاهش کیفیت شبکه اپراتور های موبایل طی هفته های اخیر به رگولاتوری ارسال شده است، گفت: بررسی های ما نشان می دهد که مشکل تهران برطرف شده و در ۳ روز گذشته در تهران با مشکل خاصی مواجه نبوده ایم. در همین حال در استان البرز نیز قطعی های نقطه ای و محدود دیده شده که مربوط به بحث پاور و مشکلات سیستمی در برخی سایت ها است که به زودی برطرف می شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: در مجموع شبکه موبایل در استان هایی که با مشکل مواجه بوده است ظرف ۳ روز آینده کاملاً نرمال می شود.
وی با اشاره به اینکه عمده تغییرات مربوط به شبکه همراه اول بوده و اپراتورهای دیگر هم تغییرات کمتری داشتند، گفت: به روزسانی شبکه بستگی به حجم تغییرات دارد و اپراتورها ملزم هستند که کیفیت شبکه را حفظ کنند؛ از این رو رگولاتوری نیز کیفیت شبکه را دائماً رصد می کند. ار آنجا که به روزرسانی شبکه یک فرآیند طبیعی است و اپراتورها آن را به رگولاتوری اعلام می کنند، امامی خاطرنشان کرد: اما اینکه کیفیت کار چطور جلو می رود و چقدر طول می کشد که این مشکل رفع شود بستگی به حجم تغییرات دارد. البته معمولاً اپراتورها برای اینکه رضایت مشترکان را از دست ندهند در حداقل زمان ممکن این مشکلات را رفع می کنند. وی در ادامه تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص بروز اختلالات و کیفیت پایین سرویس اپراتورهای موبایل، چندین بار موضوع را به اپراتورها تذکر داده و با آن ها در تعامل بوده تا مشکل حل شود.
رایتل به عنوان سومین و جوان ترین اپراتور تلفن همراه فعال در کشور می باشد. این اپراتور از آغاز فعالیت خود با ارائه نسل سوم اینترنت همراه در کشور آغاز به کار کرد که در آن زمان جدیدترین فناوری اینترنت همراه در جهان به شمار میرفت در نتیجه علاقمندان زیادی به سوی این اپراتور جلب شدند. شرکت رایتل با هدف فعالیت در حوزه فنآوری نوین اطلاعات و ارتباطات در سال 1386 تأسیس شد و خدماتی را در زمینه های مختلف همچون فنآوری کارت های هوشمند، پورتال های سازمانی، خدمات انتقال داده ها و تأمین و تهیه سخت افزار ارائه کرد. این شرکت در سال 1389 موفق شد مجوز فعالیت به عنوان اپراتور سوم کشور به همراه انحصار 2 ساله ارائه خدمات نسل سوم اینترنت همراه را کسب نماید. سیم کارت رایتل در دو نوع اعتباری و دائمی به مشترکین عرضه می شود. سیم کارت های این اپراتور از قدرت آنتن دهی و پوشش شبکه بسیار خوبی برخودار می باشند چون به لطف اجرای طرح رومینگ ملی، سیم کارت های رایتل از زیر ساخت ها و پوشش شبکه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جهت اتصال به شبکه استفاده می نمایند در نتیجه با سیم کارت های رایتل می توانید یک پوشش سراسری را تجربه کنید.
مدیر عامل شرکت رایتل اعلام کرده است که این اپراتور در حال ارتقای آنتن های خود در سطح شهر تهران به نسل 4.5 موبایل می باشد. در این صورت مشترکین می توانند به سرعت بالاتری از اینترنت در سیم کارت های رایتل دسترسی داشته باشند.
سایر رضاخواه؛ مدیر عامل اپراتور رایتل اظهار داشت: زیرساخت های IT رایتل مرتب به روزرسانی می شود و نکته کلیدی و مهم این است که در سختترین شرایط تحریم به روزرسانی سایت های رایتل درحال انجام است اما این به روزرسانی با تکیه و تمرکز بر استفاده صد درصدی از توانمندی های داخلی انجام می شود.
مدیرعامل رایتل در ادامه افزود: بیشتر از 80 درآمد این اپراتور از محل سرویس دیتا است در حالیکه این سرویس در دو اپراتور رقیب حدود 50 درصد درآمد آنها را تشکیل می دهد؛ از این رو این موضوع نویدبخش روزهای خوبی در آینده برای رایتل است. به همین دلیل شرکت رایتل در صدد ارتقای آنتن های خود در سطح شهرها و وسعت بخشیدن به پوشش شبکه با دسترسی به نسل های جدید موبایل است تا مشترکین در هنگام استفاده از خدمات دیتا و اینترنت رایتل سرعت و کیفیت به مراتب بهتری را تجربه نمایند.
بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور به طرز چشمگیری افزایش داشته است، به طوری که تا پایان سال 98 به حدود 83 درصد رسیده است؛ یعنی در حدود 69 میلیون نفر در کشور از اینترنت همراه استفاده می کنند. مشترکین برای استفاده از خدمات اینترنت همراه باید نسبت به خرید بسته های اینترنتی اپراتور خود اقدام نمایند تا نیازی به پرداخت بهای آزاد استفاده از اینترنت نداشته باشند. اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز همواره تلاش کرده اند که تنوع بسته های اینترنتی خود را با توجه به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف در نظر بگیرند تا افراد بیشتری بتوانند از این خدمات بهره ببرند.
چندی پیش شاهد این موضوع بودیم که در پی افزایش استفاده کاربران از اینترنت به خاطر شرایط به وجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بدون مجوز از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بسته های اینترنت پر مصرف که استقبال زیادی از آن ها از طرف مشترکین وجود داشت، حذف کردند. این اقدام اپراتورهای همراه اول و ایرانسل اعتراض گسترده مشترکین را به همراه داشت و مشترکین اعتقاد داشتند که این کار مصداق بارز گران فروشی توسط این اپراتورها آن هم در این شرایط بحرانی است. پس از این اعتراضات بلافاصله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سارمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این مسئله واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن و خلاف مقررات دانستن اقدام این اپراتورها از پیگیری موضوع و بازگرداندن تعرفه ها به حال قبل خبر دادند. این ماجرا پس از کشمکش های فراوان بالاخره با پیروزی وزارت ارتباطات خاتمه پیدا کرد و اپراتورها وضعیت بسته های اینترنتی خود را به حالت قبل برگرداندند. به تازگی مجددا شکایاتی در خصوص کم فروشی این دو اپراتور از سوی مشترکین مطرح شده که وزیر ارتباطات به این موضوع واکنش نشان داده است.
آذری جهرمی درباره احتمال کمفروشی همراه اول و ایرانسل اظهار کرد: شکایاتی دریافت کردیم، یک بار هم تخلفاتی بود که رفع شد. اما انصافا به تازگی به کم فروشی سازماندهی شده در این دو اپراتور نرسیده ایم. اگر شواهدی دارید به ما در ۱۹۵ منعکس کنید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به کم فروشی سازماندهی شده در اپراتورهای همراه نرسیدیم، گفت: قیمت ها بالا نرفته، اما مصرف کاربران بالا رفته و بهتر است زمانی که منزل هستید، از اینترنت خانگی استفاده کنید تا هزینه هایتان متعادل تر شود.
محمد جواد آذری جهرمی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از کاربران خواسته بود تا سوالات خود را مطرح و جواب آن را دریافت کنند، در خصوص برنامه اینترنت رایگان برای دانش آموزان و معلمان گفت: استفاده از سامانه شاد رایگان شده است و بسته ویژه دانش آموزان را هم به زودی اعلام می کنیم.
آذری جهرمی درباره عدم تطابق سرویس درخواستی و دریافتی کاربران و اینکه چرا اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیت، تجربه ای در حدود ۴ مگابیت دارد، گفت: اگر سرویس ۱۶مگابیتی خرید کرده اید و سرعت کمتر از آن به شما تحویل شده است، یعنی کم فروشی اتفاق افتاده و حتما شکایتتان را در ۱۹۵ ثبت کنید تا همکارانم آن را پیگیری کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه بهترین اپراتور کشور کدام است، توضیح داد: به سایت netsanjplus.ir بروید و در آنجا بر اساس موقعیت جغرافیایی، قیمت و کیفیت همه اپراتورها، به صورت آنلاین در اختیار شماست و می توانید مقایسه کنید و بهترین اپراتور را انتخاب نمایید.
آذری جهرمی در پاسخ به اینکه نقاط دیگر کشور چه زمانی از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می کنند، عنوان کرد برای سراسری شدن پوشش نسل پنجم اینترنت همراه، دو تا سه سال زمان لازم است و درباره مضرات 5G نیز گفت: ادعاهایی در این زمینه خواندم اما تابه حال هیچ منبع معتبر علمی، مضراتی برای نسل پنجم اینترنت تلفن همراه به اثبات نرسانده است. پژوهشگران ما هم این موضوع را پیگیری می کنند.
آذری جهرمی در پایان اظهار داشت تلاش ما در این چند سال این بوده که هزینه ارتباطات را بالا نبریم، اقتصاد در این بخش را رونق دهیم و خدمات مناسب را به مردم ارائه کنیم.